מורן 9 להבים ת.ד. 937 מיקוד 8533800

קשיים בהתמודדות מול קבלנים

מקרים לא מעטים, אני שומע מדיירים על אופן התנהלות לקוי של קבלנים, לרוב התלונות מתרכזות בהיעדר טיפול על ידי הקבלן ובמקרים נוספים בתיקון תקלות שלא צלח. התהליך הוא כזה שדייר מזמין חוות דעת בנושא בדיקת ליקויי בניה ואם קבלתה הוא מעביר אותה לטיפול הקבלן. מרגע זה הקבלן בוחר את אופן הטיפול בדייר.

בפני הקבלן עומדות מספר אפשרויות:

  • האחת, להעביר את חוות הדעת ההנדסית למנהל עבודה על מנת שזה יתקן את הליקויים בפרק זמן קצוב וסביר.
  • השנייה, להמתין תקופה קצרה עד שיצטברו לקבלן מספר תקלות או חוות דעת ורק אז יפעל לתיקון הליקויים, הנ"ל שיקול כלכלי ולגיטימי כל עוד לא מדובר בליקויים בטיחותיים או כאלו המסבים נזק ועוגמת נפש לדייר דוגמת בעיית רטיבות.
  • יש מקרים, בהם קבלנים יוציאו חוות דעת נגדית לזו שאוציא הדייר ועל פיה יתקנו את הליקויים.

עד פה הכל טוב, אם כך, מדוע בכל זאת הדברים מסתבכים? מדוע עולות תלונות להיעדר טיפול מצד הקבלנים? יכולות להיות מספר סיבות לכך דוגמאות:

  • קיימים ליקויים בחוות הדעת המצריכים עבודה גדולה דוג': פירוק מרפסות וחדרים רטובים, עבודות שלרוב הקבלן ינסה להימנע מהם.
  • בנוסף, קיימים ליקויים מורכבים שהקבלן אינו מצליח לתת להם מענה באופן המקצועי.

עצות לדיירים לפני הכניסה לדירה

למען האמת, את הדיירים, לא תמיד מעניינים שיקולי הקבלן והרי יש פתרון לכל דבר. יש הרבה דרכים להתמודד עם הקבלן והבעיות שעולות בדרך, להלן מספר עצות שימושיות לדיירים:

  1. דירות נבדקות עפ"י דרישות התקן. עם זאת, עצתי לדיירים לא תמיד לעמוד על קוצו של יוד בכל סעיף וסעיף שנרשם. נדרש לעמוד על הסעיפים החשובים לדייר, זאת בנוסף, על הליקויים העיקריים עליהם מצביע הבודק.
  2. במקרים בהם קבלן לא מצליח לפתור תקלה בנושא רטיבות, חשוב להבין שישנם הרבה בדיקות אותן ניתן לבצע על מנת לאשש ולאתר ליקויים שונים כדוגמת: בדיקות בלונים, לחץ מים, המטרות, הצפות, בדיקות אופטיות ועוד. במידה והקבלן יבצע איתור מדיוק של התקלה, הסיכוי לפתרון הבעיה גבוה ומהיר יותר.
  3. בנוסף, תמיד ניתן להפנות את הקבלן לקבלני משנה שכל ייעודם הינו איתור תקלות וכשלים כדוג': מכוני בדיקות, או בודקים פרטיים בשוק.
  4. אפשרות נוספת הינה פיצוי במקום ביצוע, הרבה קבלנים יעדיפו לעיתים לשלם כסף במקום לבצע עבודה, ולא משנה מה הסיבות לכך. עם זאת, חשוב להבהיר שעצם קבלת הפיצוי אומר שאנו מסירים מהקבלן את האחריות העתידית לאותם ליקויים.
  5. בנוסף, דיירים הנדרשים בתיקונים בפיתוח/מעטפת הבית או מרפסות ויש אפשרות גישה מחוץ לנכס. הדבר טוב יותר, על חשבון הפסד ימי עבודה בו תידרשו להישאר בבית עד גמר התיקונים. במקרים אלו, חשוב לוודא שלקבלן או מי מטעמו יש את כל הביטוחים הנדרשים לעבודה ולא חס וחלילה הנכם מוצאים עצמכם נתבעים ע"י אחד מעובדי הקבלן כתוצאה מנפילה מסולם או כל דבר אחר.

ומה לגבי הפן המשפטי לאחר הבדיקה?

ובכן, בפן המשפטי, הסוגיה החשובה ביותר הנה העובדה כי במקרים רבים בהם קבלנים לא מצליחים לפתור בעיות בנכס, כתוצאה מצוות עבודה לא מקצועי או סתם היעדר מוטיבציה לעבוד. זכותו של הדייר לעמוד על כך שביצוע התיקונים יעשה ע"י בעל מקצוע אחר.

דברים אלו נדונים רבות בבתי המשפט ועומדים לזכותו של הדייר. זכות התיקון שעמדה בעבר לקבלן, נמדדת היום ביתר שאת ונלקחת ממנו במהירות רבה במידה ולא הצליח לתקן את הליקויים. גם פה, חשוב להבהיר, כי בתקלות בנושא איטום ורטיבות, ככל שהדייר יקבל עליו את ביצוע התיקונים, האחריות לאותם ליקויים תוסר מהקבלן.

רוצים שאבדוק את הנכס שלכם מקרוב? לוודא שאין ליקויים שמונעים את כניסתכם לנכס? מעוניינים לקבל חוות דעת הנדסית בנוגע לבית או דירה?
להזמנת בדיקת דירה מקבלן השאירו פרטים או צרו איתי קשר כעת בטלפון 077-729-8430.

קשיים בהתמודדות מול קבלנים

תוכן עניינים

מאמרים נוספים